Projektový den - Expedice Jordán
KDO: žáci 5. – 9. třídy z Církevní základní školy Orbis Pictus v Táboře ve spolupráci se studenty ze Soukromého reálného gymnázia Přírodní škola o.p.s. v Praze

KDY: 4. – 6. října 2011
CO: ekologicko-sociologický projekt zaměřený na výzkum vodní nádrže Jordán a oblasti Klokot
První den se dělíme do skupin podle našich zájmů. Každý tým si volí svého kapitána, který má za úkol dohlédnout na práci a zastává i pozici mluvčího celé skupiny.



Na seznámení si připravujeme krátké dramatické scénky a dobře se u toho bavíme.


Osudné volání
Skřet co měl vřed
Poslední kafe

Růžové tričko
VĚDECKÉ TÝMY:
- Tismenický potok: Měříme chemické vlastnosti – parametry vody v potoce, teplotu, kyselost vody, oxidační vlastnosti, radiaci, vodivost a znečištění.

- Hydrobiologie (2 týmy): U Tismenického potoka (1.) a v Jordánu (2.) odborně odebíráme vzorky: zaměřujeme se na drobné vodní živočichy, určujeme jejich druh, stadium vývoje, zaznamenáváme četnost výskytu. Naším cílem je zjistit, jaké živočišné druhy jsou v potoce a v Jordánu, co žije v bahně, co v písku, ve vodě tekoucí a stojaté.


- Akáty: Akáty jsou nepůvodní dřevina, dovezená z Ameriky, zjišťujeme četnost výskytu, zakreslujeme a počítáme, měříme obvod kmene, také přemýšlíme, o jejím budoucím rozšíření.
- Břehový porost: Popisujeme porost - stromy a keře, které se tu vyskytují. Zaznamenáváme jejich zdravotní stav, vzdálenost od vody, odhadujeme vývoj do budoucna po vypuštění vodní nádrže.
- Krajinný vývoj okolí Jordánu: Porovnáváme staré mapy se současným stavem, fotíme, zaměřujeme a zakreslujeme své objevy do map.
- Krajinný vývoj okolí Jordánu: Zjišťujeme změny v krajině porovnáním se starými mapami, zaznamenáváme rysy krajiny.
- Struktura porostu: měříme výšku stromů, obvod kmene a podle zjištěné struktury porostu se snažíme určit, jak bude vypadat okolí Jordánu v budoucnu.




- Dotazníkový průzkum 1: Uskutečnili jsme rozhovor s paní Horváthovou na téma Jordán, jeho vypuštění a odbahnění.
- Dotazníkový průzkum 2: Na Žižkově náměstí a v ulicích Tábora se dotazujeme místních lidí na kauzu Jordán a jaký mají názor na plánované čištění vodní nádrže. Výsledky hodnotíme a tvoříme grafy.



- Zpět do historie: Ptáme se pamětníků na historii Tábora, zaměřujeme se zejména na oblast Plovárny, a zjišťujeme, co je pravdy na tom, že je na dně Jordánu vagón s municí.


- Mediální skupina: Od všech týmů sbíráme příspěvky, fotky a výsledky jejich práce, připravujeme reportáže a články do našeho časopisu, učíme se graficky zpracovat článek, vytvářet rubriky, upravovat fotografie. Výsledkem bude časopis nejen pro zainteresované.
Poslední den všechny týmy vyhodnocují své výzkumy, připravují prezentace pro své kolegy a dodávají mediálnímu týmu všechny podklady pro tvorbu časopisu. Prezentace se účastní i mladší žáci ze 3. a 4. třídy, kteří se velmi zajímají o výzkum svých starších spolužáků.
Závěrem lze snad jen říci, že se nám náš projekt velice vydařil a to i díky počasí, které bylo nadmíru přívětivé. Všichni žáci předvedli značné nadšení a zaujetí.