Dravci
30. dubna 2019
Občanské sdružení ORNITA pro nás připravilo program o dravcích, kteří žijí kolem nás. Dozvěděli jsme se mnohé o jejich životě, o potížích, které v našem světě zažívají, jak můžeme pomoci. S některými jsme měli tu čest se osobně seznámit :-).
Dějepisná olympiáda
Jan Žalud zvítězil 16. ledna 2019 v okresním kole dějepisné olympiády.
Srdečně blahopřejeme!!
Projekt VODA
Projekt Voda objekt a cíl našich výzkumů na CZŠ Orbis Pictus
V rámci přípravy na společné zkoumání hlubších souvislostí týkajících se kvality vody v táborské nádrži Jordán jsme vyrazili s naší 8. třídou již v září na kolech k chovným rybníkům v Třeboňské pánvi. Cestou jsme se seznámili s teorií a měřením základních parametrů jako je průhlednost, pH a tvrdost vody. Chemické rozbory jsme doplnili zkoumáním drobných korýšů. Z naší „hydrobiologické expedice Třeboňsko" jsme si přivezli do školy ke zkoumání vzorky z Vlkovské pískovny a rybníků Víra, Naděje, Láska i Rožmberku a ve škole pokračovali ve sledování přivezené vody.
Vlastní odběr vzorků v rámci společného projektu proběhl 17. září. V 8 hodin jsme se sešli ve škole a vyrazili (opět na kolech a opět celá třída) k Malému Jordánu, kde jsme se měli setkat se zástupci ostatních škol k odběru vzorků a k výkladu garanta projektu pana Ing. Komzáka. Zde jsme si odebrali vzorky a změřili průhlednost vody. Malý Jordán byl částečně vypuštěn, což odběry mírně komplikovalo. Další odběrné stanoviště bylo na sokolské plovárně. Zde jsme zkoumali kvalitu vody Velkého Jordánu a opět odebrali vzorky. Na místě změřili kyselost, průhlednost, vodivost a teplotu vody a vyslechli si komentář pana Komzáka. Ve zbytku času jsme ještě zajeli ke studánce Eleonora k „léčivému" prameni vyvěrajícímu zpoza horeckých stříbrných dolů. Okolo 12 hodiny práce v terénu skončila a my se rozjeli s pocitem dobře vykované práce a plni zážitků i očekávání do školy, abychom následně zjistili, že vzorky, které nám cyklistům po odběrech převážel autobus s žáky ostatních škol, zůstaly v autobuse zapomenuty. Inu zkušenost, kterou šedou školní teorií nikdo nezíská. Následovala tedy místo matematiky další cesta na Táborské soukromé gymnázium pro vzorky...
Pro zkoumání vzorků ve škole jsme vodu z každé lokality rozdělili na 3 další vzorky. Jeden zůstal v původním složení. K dalším dvěma jsme přidali fosfáty v různé koncentraci, abychom mohli sledovat jejich vliv na rozvoj sinic. Všechny skleničky jsme následně postavili do slunečního svitu na okno laboratoře a přikryli je papírky, aby se voda nevypařovala a těšili se, jak sinice porostou. Po několika týdnech jsme pozorovali výskyt různých drobných živočichů – většinou korýšů a řas. „Život" ve vzorcích z Malého Jordánu byl hojnější, ale sinice jsme pod mikroskopem hledali marně. Proč? No to byla záhada! Ve vzorcích s fosfáty jsme je čekali a měli by tam být! Nebyly!!! Vytvořili jsme tedy hypotézu, že rozmnožení korýši (buchanky, vznášivky aj.) sinice stačili sežrat dřív, než se rozmnožili. Zdá se, že jsme objevili využití biologického boje v praxi.
Školní kolo výstupů z projektu, které mělo seznámit s projektem žáky nižšího ročníku, jsme pojali ve stylu skupinové práce na třech stanovištích, na nichž jsme je po skupinách praktickou formou seznámili v rámci chemické, přírodopisné a teoretické části s naším výzkumem. Na stanovištích si mohli vyzkoušet chemickou analýzu vody (měření pH a tvrdosti), pozorovat život pod mikroskopem a teoretická část je seznámila s různými druhy vod.
Žáci 8. třídy CZŠ ORBIS PICTUS s učiteli
Vlastní odběr vzorků v rámci společného projektu proběhl 17. září. V 8 hodin jsme se sešli ve škole a vyrazili (opět na kolech a opět celá třída) k Malému Jordánu, kde jsme se měli setkat se zástupci ostatních škol k odběru vzorků a k výkladu garanta projektu pana Ing. Komzáka. Zde jsme si odebrali vzorky a změřili průhlednost vody. Malý Jordán byl částečně vypuštěn, což odběry mírně komplikovalo. Další odběrné stanoviště bylo na sokolské plovárně. Zde jsme zkoumali kvalitu vody Velkého Jordánu a opět odebrali vzorky. Na místě změřili kyselost, průhlednost, vodivost a teplotu vody a vyslechli si komentář pana Komzáka. Ve zbytku času jsme ještě zajeli ke studánce Eleonora k „léčivému" prameni vyvěrajícímu zpoza horeckých stříbrných dolů. Okolo 12 hodiny práce v terénu skončila a my se rozjeli s pocitem dobře vykované práce a plni zážitků i očekávání do školy, abychom následně zjistili, že vzorky, které nám cyklistům po odběrech převážel autobus s žáky ostatních škol, zůstaly v autobuse zapomenuty. Inu zkušenost, kterou šedou školní teorií nikdo nezíská. Následovala tedy místo matematiky další cesta na Táborské soukromé gymnázium pro vzorky...
Pro zkoumání vzorků ve škole jsme vodu z každé lokality rozdělili na 3 další vzorky. Jeden zůstal v původním složení. K dalším dvěma jsme přidali fosfáty v různé koncentraci, abychom mohli sledovat jejich vliv na rozvoj sinic. Všechny skleničky jsme následně postavili do slunečního svitu na okno laboratoře a přikryli je papírky, aby se voda nevypařovala a těšili se, jak sinice porostou. Po několika týdnech jsme pozorovali výskyt různých drobných živočichů – většinou korýšů a řas. „Život" ve vzorcích z Malého Jordánu byl hojnější, ale sinice jsme pod mikroskopem hledali marně. Proč? No to byla záhada! Ve vzorcích s fosfáty jsme je čekali a měli by tam být! Nebyly!!! Vytvořili jsme tedy hypotézu, že rozmnožení korýši (buchanky, vznášivky aj.) sinice stačili sežrat dřív, než se rozmnožili. Zdá se, že jsme objevili využití biologického boje v praxi.
Školní kolo výstupů z projektu, které mělo seznámit s projektem žáky nižšího ročníku, jsme pojali ve stylu skupinové práce na třech stanovištích, na nichž jsme je po skupinách praktickou formou seznámili v rámci chemické, přírodopisné a teoretické části s naším výzkumem. Na stanovištích si mohli vyzkoušet chemickou analýzu vody (měření pH a tvrdosti), pozorovat život pod mikroskopem a teoretická část je seznámila s různými druhy vod.
Žáci 8. třídy CZŠ ORBIS PICTUS s učiteli